9.nädal: IT juhtimine ja riskihaldus.

Kirjelda ajaveebiartiklis kaht tuntud IT-juhti (võivad olla nii Eestist kui mujalt), kes esindavad kaht erinevat juhitüüpi ülaltoodud jaotuses (juht, suhtleja, treener...).

Järgnevad rollid on sõnastatud üldtasemel, kuid kehtivad ka IT juhtimise juures:
  • juht (leader) – juhil peab olema selge pilt sellest, kuhu ta tahab jõuda, ning ta peab suutma „vedada” sinna kogu meeskonna.
  • teavitaja/suhtleja (communicator) – juht kogub, süstematiseerib ja levitab infot vastavalt saajate rollidele; halba ei tee ka võime infot tõlgendada ja eri osapooltele arusaadavaks teha, samuti tuleb aeg-ajalt otsustada, kellele seda jagada (allpoolkirjeldatud häireolukord on heaks näiteks).
  • treener/juhendaja (coach) – juht peaks suutma valida õiged inimesed ning stimuleerida nende edasist arengut, samuti on sarnaselt meeskonnamängude treeneritele kesksel kohal koostööoskuste edendamine meeskonnas.
  • mentor/õpetaja (mentor) – ideaalis tuleneb juhi autoriteet mitte tema ametikohast, vaid teadmistest ja isiksuseomadustest; eriti oluliseks muutub see olukordades, kus on vaja pikemaajalist lähedast koostööd väheste inimestega. Siin leiab huvitavaid näiteid vaba tarkvara maailmast.
  • arengumootor (change agent) – juhi ülesandeks on tagada ajaga kaasaskäik ning innovaatilise õhkkonna loomine; selle rolli headeks näideteks on olnud Apple'i juhid.
  • ülemus (power broker) – vahel peab juht ka võimu kasutama, ent selle oskusest sõltub tihti, kuidas olukord laheneb ning kas sellega võivad tekkida uued riskitegurid (näiteks töötaja vallandamisel).


Sheryl Kara Sandberg – Operatsioonide juht ehk COO (The chief operating officer) Facebookis

Sheryl Sandberg on üks vähestest naistest, kes on ärimaailmas palju saavutanud. Ta sündis 1969aastal Washingtonis, tavalises peres. Ema töötas inglise keele õpetaja ja isa silmaarstina. Sheryl õppis hästi koolis ning 1991. aastal sai ta Harvardis majanduse bakalaureuse kraadi. 1995 aastal Sandberg sai Harvardi ärikoolis MB diplomi. Karjääri alguses töötas ta Maailmapangaga terviseprojektide alal Indias, jõudis töötada nii avalikus sektoris kui ka korporatsioonides. 2008. aastal Sandberg võttis Mark Zuckerbergi pakkumise vastu ja temast sai Facebooki juhataja.

Kuna isiklikult ei ole tuttav Sheryl Sandbergiga, seega ei suuda oma subjektiivsed hinnangud anda tema juhtimisele, kuid lugedes erinevaid artiklid võin nende põhjal teha kokkuvõtte. Ta on pigem suhtleja-juht.  Öeldakse, et Facebooki tööle asudes käis ta sadade töötajate juures, tutvustada endast, esitas neile küsimusi ja mis kõige tähtsam - ta kuulas nende vastuseid. Arvan, et ta saavutas suure edu tänu oma avatusele ja siirale soovile oma alluvatega suhelda. Pärast tema etenduse vaatamist TED-is tundsin end inspireerituna, suuretõenäosusega, tunnevad sama ka tema töötajad. „Ta on ainulaadne selle poolest, et tal on äärmiselt kõrge IQ koos väga kõrge emotsionaalse intelligentsusega. See on ühe inimese kohta väga haruldane.” rääkis Mark Zuckerberg Sheryl kohta. Arvatakse, et just tänu Sandbergi Facebook saavutas 2010. aastal esmakordselt majandusliku plussi.

Kindlasti palju kirjutati negatiivset Sandbergi kohta 2018aastal, kui tuli välja, et Facebook müüb kasutajate privaatsed andmed ning ennustati, et ta kaotab oma töökohta. Samas, hetkel me elame aastas 2020 ning Sheryl on siiani Facebooki COO ning ettevõtte siiani alive, ja isegi rohkem...  


Marissa Ann Mayer - endine Yahoo! president ja tegevjuht.

Marissa sündis 1975 Wisconsinis. Isa on inseneri ja ema õpetaja. Tüdruk hästi õppis koolis, tegeles muusika (piano), iluuisutamise, ujumise ning balletiga. Mayer sõnul, ta ise oli väga tagasihoidlik laps ning harjutamine aitas talle arendada enesekindlust, tasakaluu, kriitilist mõtlemist ning distsipliini. Ta lõppetas kiitusega Stanfordi ülikooli. 2009.aastal Illinoisi tehnoloogiainstituut andis talle audoktori kraadi tunnustades teda tööd otsingus. 

Marissa oli lugupeetud töötaja Googles, kes osales mitmetes huvitavates projektides nagu Google Maps, Google Search, Gmail, jne.  Seega kui 2012aastal määrati Mayerit Yahoo! presidendiks ja tegevusjuhiks terve kollektiiv näinud temas Lootus. Kuid liiga kiirelt selgus välja, et Marissa vastavalt ülevaltoodud rollide sõnastusele on pigem ülemus. Töötajate sõnadel Mayer hilines koosolekutele regulaarselt, samuti ta keelas töötamist väljaspoolt kontorist ning hindas töötajate koormust/saavutusi liiga rangelt. Räägitakse, et isiegi üks töötajatest esitas kohtusse kaebust, sest tema arvates Mayer hindamissüsteem oli ebavõrdselt kallutatud meeste suuhtes. Üle tuhat inimest kaotasid oma töökohta ning paljud otsustasid omal soovil leida endale paremat. Usutakse, et kõik tema tegevused halvendasid organisatsiooni niigi kehva majanduslikku olukorda. Jeff Bonforte, Yahoo kommunikatsioonitoodete vanem asepresident  ütles: "Marissa on selline boss, mis paneb teid tundma, nagu oleksite temaga alati pettumust valmistav, nii et mul on alati tunne, et olen vallandamise äärel."  Huvitav on ka see, et sama Bonforte rääkis Marissa kohta, et ta on parem ülemus, mis tal kunagi olnud. 2017 aastal lahkus Marissa Mayer lahkus ametilt, kui Verizon ostis välja Yahoo!

Kokkuvõttes soovin korrata, et kõik siin üleval toodud, on liiga subjektiivne arvamus. Esiteks, ülemusi enamusel juhtudel vihatakse, neid kritiseeritakse, nendes oodatakse kõike ja mitte midagi samal ajal. Ehk kui kõik on perfektne ja nii nagu töötajad soovivad, nad on viisakad ( enamused) ja lugupeetvad oma ülemuste suhtes, kui tekkib kas või piisikene arusaamatus, suure tõenäosusega algab uus nõiajaht. Teiseks, igal juhil on enamus omadustest olemas, lihtsalt erinevates proportsioonides. Ja see, kes suudab õigel ajal õiget kvaliteeti kasutada, saavutab paremat tulemust oma kollektiivis.



Kasutatud allikad:






Комментарии

Популярные сообщения из этого блога